PARIS -θεα από το Beaubourg (Centre G. Pompidou)

PARIS -θεα από το Beaubourg (Centre G. Pompidou)
Ο κόσμος κάνει ουρά τις Κυριακές για να επισκεφτεί το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2009

Τι είπα και τι δεν πρόφτασα να πω στο Συνέδριο

Το περασμένο Σάββατο (21/11/09) έγινε παρουσίαση του blog της Δ' τάξης του Πειραματικού Σχολείου Παν/μίου Θεσ/νίκης στο Πανελλήνιο Συνέδριο "Παιδί και Οπτικοακουστικά Μέσα Επικοινωνίας" (βλ.συνημμένη φωτογραφία) από τον Δημήτρη Κορκοριάδη, Δάσκαλο της Δ' τάξης, εμπνευστή και διαχειριστή του blog και εμένα (Ελσα Δεληγιάννη, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε., Α.Π.Θ., συντάκτρια του blog).
Δηλαδή, εγώ παρουσίασα το πλαίσιο στο οποίο εγγράφεται η δημιουργία του blog (Χρήση των Νέων Μέσων στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση με στόχο την εκμάθηση της εναλλακτικής χρήσης τους από τα παιδιά και την παραγωγή εναλλακτικών προτύπων) και ο Δημήτρης παρουσίασε το blog και τη δουλειά που κάνει με τα παιδιά της τάξης.

Η παρουσίασή μας πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εργαστηρίου, με θέμα "επικοινωνιακός αλφαβητισμός" το οποίο συντόνιζε η δημοσιογράφος Δήμητρα Κεχαγιά. Επειδή η παρέμβασή μας δεν ήταν προγραμματισμένη εξ'αρχής και η προηγούμενη συνεδρία είχε καθυστερήσει αρκετά, ο χρόνος που μας παραχωρήθηκε ήταν μόνον 5 λεπτά. Τελικά, όμως, η Δήμητρα με την ευγένια που πάντα τη διακρίνει, μας παραχώρησε σχεδόν όλο το χρόνο της. Την ευχαριστούμε θερμά!
Στην προηγούμενη συνεδρία είχαμε επί 2 περίπου ώρες δεχτεί (ως ακροατήριο) έναν καταιγισμό από απαγορεύσεις, εντολές, και βαρυσήμαντες δηλώσεις για τους μεγάλους κινδύνους που κρύβουν τα Μέσα για τα παιδιά. Για το λόγο αυτό ξεκίνησα την παρουσίασή μου με την επισήμανση: αρκετά με τους κινδύνους των Νέων Μέσων- υπάρχει και ένα αισιόδοξο μήνυμα που μπορούμε να διαβιβάσουμε για τα Μέσα αυτά. και αυτό συνοψίζεται στη δουλειά που πραγματοποιείται στο πεδίο αυτό, στην Δ΄τάξη του Π.Σ.Π.Θ.
Στόχος μας είναι να μάθουν (σταδιακά και μακροπρόθεσμα) παιδιά και γονείς τη λειτουργία τους και την ισχύ τους (πόσο επηρεάζουν τις επιλογές και τα πρότυπά μας, πόσο επιδρούν στη συγκρότηση ταυτότητας), και τους τρόπους διαχείρισης της ισχύος αυτής, ως δέκτες πληροφοριών και περιεχομένων, αλλά και ως πομποί.
Η θέση που ξεκινά από την φοβία για τα Νέα Μέσα και κατευθύνεται στην απαγόρευση δεν βλέπει, παρά μόνο την κορυφή του παγόβουνου και δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα στη βάση του. Η εξάρτηση και ο εθισμός είναι κληρονομιά που προέρχεται από τα παραδοσιακά Μέσα, και ιδίως την τηλεόραση και συνδέεται στενά με την γενικότερη κουλτούρα της κατανάλωσης, του marketing και του lifestyle, που έχει κατακλύσει τις δυτικές κοινωνίες την τελευταία τριακοναετία, οδηγώντας τες σε διάλυση. Στις συνθήκες αυτές είναι απόλυτα φυσικό το παιδί, να ακολουθήσει ως χρήστης του διαδικτύου, την ίδια στάση και την ίδια συμπεριφορά που έχει ως χρήστης των παραδοσιακών Μέσων:  να επισκέπτεται ιστοσελίδες και διευθύνσεις που υποβαθμίζουν το γούστο και την αισθητική του, που είναι επικίνδυνες για τον ψυχισμό και, ενδεχομένως, για τη ζωή του.
Με τα Νέα Μέσα, όμως, μια και "Εμείς είμαστε, πλέον το Μέσον", έχουμε τη δυνατότητα, να προτείνουμε, στα παιδιά εναλλακτικά -αντι-Χολυγουντιανά- πρότυπα, και περιεχόμενα που αναβαθμίζουν την αισθητική τους.
Έτσι, η πρωτοβουλία αυτή που πραγματοποιείται στη Δ' τάξη του ΠΣΠΘ. (ίδρυση κα λειτουργία ενός, εν δυνάμει ισχυρού Μέσου που παράγει πολιτισμό, εναλλακτικά πρότυπα και αισθητική), ίσως αποτελεί την απάντηση στο στοίχημα που θέτουν σήμερα οι νέες τεχνολογίες της επικοινωνίας, όσον αφορά ιδίως τη χρήση τους από τα παιδιά.
Θα ακολουθήσει στη συνέχεια, η παρουσίαση του Δημήτρη σε power point μόλις μπορέσω να την ανεβάσω. Μέχρι τώρα στάθηκε αδύνατο!!!

5 σχόλια:

ΔΗΜΗΤΡΗΣ είπε...

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ,ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ, ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΛΑ ΣΟΥ ΛΟΓΙΑ! Η ΒΟΗΘΕΙΑ ΚΑΙ Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΟΥ ΚΑΙ ΣΕ ΜΕΝΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ, ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΗ!

maygirl είπε...

Όλοι θυμόμαστε από τα σχολικά μας χρόνια έναν, ίσως και δύο, δασκάλους και καθηγητές, αλλιώτικους. Με όρεξη και ενδιαφέρον για την εκπαιδευτική διαδικασία και για το παιδί. Όταν το βρίσκουμε αυτό, όπως έγινε με το Δημήτρη, αξίζει όχι μόνο μια ώρα εργαστηρίου να του δώσεις, αλλά και να το «διαδώσεις», δίνοντας θετικά μηνύματα και σε άλλους... αλλιώτικους. Μηνύματα που τελικά θα τα εισπράξουν τα παιδιά.

Δήμητρα Κεχαγιά

elsa είπε...

Στον Δημήτρη:
Αυτό που κάνω είναι τρομερά δημιουργικό και με γεμίζει απίστευτα!
Κι αυτή την ευκαιρία την πήρα μέσα από τη δική σου δουλειά! Όταν ναυάγησε το πρόγραμμα που έτρεχα με τους δημοσιογράφους το 2006-07, η Δήμητρα το ξέρει γιατί συμμετείχε, είχα πει στον εαυτό μου ότι δεν υπήρχε πλέον πεδίο δημιουργικής έκφρασης στη δουλειά μου. Αλλά ο τροχός γύρισε....κι εγώ σ'ευχαριστώ!
Στη Δήμητρα: χαίρομαι που βρήκες ενδιαφέρον στη δουλειά του Δημήτρη. Ας μαζέψουμε όλους τους αλλιώτικους λοιπόν, κι ας στήσουμε ένα εναλλακτικό διαδικτυακό κανάλι για παιδιά!
Σςςςςςςςςςςς μην το ακούσει κανείς straight!

Dimitra είπε...

Deal! Πότε ο καφές;

elsa είπε...

Θα μας το στήσει ο Καλλίρης, σωστά;
Για τον καφέ μιλάμε στο τηλέφωνο. Στείλε μου το τηλ. σου γιατί δεν θυμάμαι αν το έχω ή πάρε με τηλ. αν έχεις το δικό μου -νομίζω το έχεις.